WYCIECZKA W GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

W Góry Świętokrzyskie, najstarsze góry w Polsce wyruszyliśmy rano 18 września. Po dotarciu do Nowej Słupi, z której z przewodnikiem miejscowym weszliśmy na Święty Krzyż (Łysą Górę 594 m n.p.m), drugi szczyt pod względem wysokości w tych górach. Zwiedziliśmy tam opactwo pobenedyktyńskie z relikwiami drzewa Krzyża Świętego oraz między innymi kryptę Jeremiego Wiśniowieckiego – wodza i księcia na Wiśniowcu, który za życia był postrachem Kozaków oraz ojcem króla polskiego. Szlak na Święty Krzyż prowadził przez Puszczę Jodłową, która porasta stoki Gór Świętokrzyskich, a z tarasów widokowych oglądaliśmy nagie, nieporośnięte roślinnością rumowiska skalne zwane gołoborzami.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wejścia do jednej z najpiękniejszych jaskiń krasowych, położonej niedaleko Chęcin – Jaskini Raj. W jaskini podziwialiśmy przepiękne formy krasu podziemnego. Z jaskini udaliśmy się na Zamek Królewski w Chęcinach na wspaniałą lekcję historii wzbogaconą ciekawymi legendami. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w miejscu, gdzie rośnie jedno z najstarszych drzew w Polsce – dąb Bartek.

Bogatsi w wiedzę, doświadczenia i wspólne przeżycia wróciliśmy do Żychlina.