Prowadząca: Małgorzata Pietruszka
Innowacja pedagogiczna realizowana była od września 2020 roku do grudnia 2021roku, w grupie dzieci 6-letnich „ Biedronki” oraz 3-letnich ,,Wesołe Nutki”.
W roku szkolnym 2021/2022 została zakończona innowacja z systemu Edukacja przez Ruch Doroty Dziamskiej „ Od kołysania do pisania”. Innowacja była wprowadzona w grupie dzieci 6 – letkich, a zakończona w grupie dzieci 3-letnich. Zajęcia z dziećmi były prowadzone poprzez zabawy i ćwiczenia systemem Edukacja przez Ruch wspierającym rozwój dziecka, którego autorką jest Dorota Dziamska.
W trakcie trwania innowacji dzieci raz w miesiącu wykonywały pracę systemem Edukacja Przez Ruch. Z każdych zajęć były robione zdjęcia.
Celem innowacji było:
– Rozwijanie koordynacji wzrokow – ruchowo – słuchowej.:
– Usprawnianie małej motoryki poprzez kreślenie wybranych znaków.
– Rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w zespole.
– Kształtowanie odporności emocjonalnej, doświadczanie radości.
– Nabywanie umiejętności wypowiadania się w oparciu o wykonaną kartę pracy.
– Zdobywanie doświadczeń matematycznych poprzez manipulowanie papierem i składanie papieru według zasad origami.
W ramach ewaluacji prowadzona była:
– Wspólna dyskusja po zakończeniu zadania – stopień zadowolenia dzieci,
– Obserwacja umiejętności dzieci. Prowadząc arkusze obserwacji dzieci, były widoczne efekty dotyczące ćwiczeń wymagających koordynacji wzrokowej, ruchowej czy słuchowej. Dzieci 6-letnie osiągnęły dojrzałość do podjęcia nauki w szkole. Natomiast dzieci młodsze bardziej usprawniły swoją małą motorykę.
– Prezentacja wykonanych prac na tablicy i zdjęć na stronie internetowej szkoły.
– Dokumentacja w dzienniku.
Założone efekty wprowadzenia innowacji zostały pozytywnie zrealizowane w następujących sferach:
Sfera poznawcza
– rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych: tworzenie własnych opowiadań na podstawie karty pracy,
– posługiwanie się określeniami dotyczącymi ilości, wielkości, położenia kształtu przedmiotów, przekształcanie figur geometrycznych,
– doświadczenie różnych możliwości wykorzystania papieru,
Strefa społeczna
– doświadczenie współdziałania w zespole i grupie,
– szanowanie wytworów wspólnej pracy i innych,
Sfera emocjonalna
– doznawanie radości z podejmowanych działań indywidualnych i grupowych,
– przeżywanie pozytywnych emocji w kontaktach z innymi,
– doświadczenie opóźnionej gratyfikacji,
Sfera fizyczna
– działania doskonalące wyczucie własnego ciała, jego ruchu w przestrzeni, uzyskanie płynności ruchów,
– ćwiczenia małej motoryki wzmacniające mięśnie dłoni i nadgarstka – doskonalenie koordynacji wzrokowo- słuchowo – ruchowej.